a
Lorem ipsum dolor sit amet, consecte adipi. Suspendisse ultrices hendrerit a vitae vel a sodales. Ac lectus vel risus suscipit sit amet hendrerit a venenatis.
12, Some Streeet, 12550 New York, USA
(+44) 871.075.0336
silverscreen@edge-themes.com
Links
Follow Us

Milyen gyakran és milyen feltételrendszer mellett auditálják a műszaki vizsgaállomásokat?

A műszaki vizsgaállomások auditálása Magyarországon egy szigorúan szabályozott hatósági folyamat, mely a közúti közlekedés biztonságának fenntartását és a műszaki vizsgáztatási rendszer egységes működését hivatott biztosítani. Az auditokat a Közlekedési Hatóság – a Technológiai és Ipari Minisztérium illetékes szervezeti egységein –, valamint a Közlekedéstudományi Intézeten (KTI) keresztül végzik. E szervezetek feladata, hogy a kijelölt műszaki vizsgaállomások megfeleljenek a jogszabályban meghatározott személyi, tárgyi és minőségirányítási követelményeknek.

Az ellenőrzések gyakoriságát és módszertanát több kormányrendelet és belső hatósági utasítás szabályozza. Alapesetben minden műszaki vizsgaállomáson kétévente szükséges egy teljes körű auditot végrehajtani, mely a műszaki vizsgaállomás további működési engedélyének feltétele. Ugyanakkor indokolt esetben – például panaszbejelentés, súlyos szabálytalanság gyanúja vagy korábbi audit során talált hiányosságok miatt – soron kívüli ellenőrzés is elrendelhető. Bizonyos esetekben a hatóság célzott témavizsgálatot is végezhet, például a mérőeszközök kalibrálására, az informatikai rendszer használatára vagy az ügyfélkezelés szabályosságára vonatkozóan.

Az audit során a hatóság komplex értékelést végez, mely kiterjed a személyi feltételek vizsgálatára (pl. a vizsgabiztosok és a technikusok szakképzettsége, jogosultságai, továbbképzései), a tárgyi és műszaki feltételek meglétére (pl. a vizsgasor, fékpad, emissziómérő, futóművizsgáló és egyéb berendezések állapota, hitelesítése), a mérőeszközök kalibrálásának és hitelesítésének érvényességére, a műszaki vizsgarendszer (VÉDA vagy KÖKIR) előírásszerű és naprakész használatára, valamint a minőségirányítási rendszer (belső eljárások, dokumentáció, nyilvántartás, panaszkezelés) működésére.

A hatósági auditorok részletes helyszíni vizsgálatot tartanak, betekintenek a jegyzőkönyvekbe, ellenőrzik a digitális adatnaplókat, és szükség esetén próbavizsgálatot is elrendelhetnek. Az audit végén írásos jelentés készül, melyben rögzítik a megfelelőségi szinteket és az esetleges eltéréseket. Kisebb hiányosságok esetén a hatóság határidős helyesbítő intézkedést ír elő, míg súlyos szabálytalanság észlelésekor akár a műszaki vizsgaállomás működési engedélyét is felfüggesztheti vagy visszavonhatja.

Az auditálási folyamat nem csupán ellenőrző, hanem fejlesztő jellegű is: célja, hogy a műszaki vizsgaállomások működése átlátható, egységes és jogszabálykövető legyen. A tapasztalatok alapján a hatóság javaslatokat tehet az eljárások fejlesztésére, a mérőeszközök korszerűsítésére, illetve a személyzet továbbképzésére is. A rendszeres auditok így hozzájárulnak a járművek műszaki állapotának folyamatos színvonal-ellenőrzéséhez, ezáltal a közlekedésbiztonság növeléséhez és a környezetvédelmi célok teljesítéséhez.

Természetesen a Transintertop Műszaki Vizsgabázisa auditálása is rendszeres és sikeres, így az ön megbízható partnere. Foglaljon időpontot online rendszerünkön keresztül, vagy telefonon: +36 20 516 1575!

Csizsek Ádám
Járműüzemeltetési főmunkatárs